Kūdikio Auklėjimas ir Raida

Populiariausių ankstyvojo ugdymo metodų apžvalga

Populiariausių ankstyvojo ugdymo metodų apžvalga

Ar žinote, kad pirmieji gyvenimo metai yra produktyviausi mokymuisi? Šiandien egzistuoja daugybė ankstyvojo ugdymo metodų. Siūlome populiariausių iš jų apžvalgą.

Kiekvienas metodas turi savo stipriąsias puses – išsirinkite tai, kas jums tinka, derinkite skirtingų požiūrių rekomendacijas ir pritaikykite jas jūsų mažyliui. O Huggies padės jums ir jūsų mažyliui nesiblaškyti dėl smulkmenų, skiriant visą dėmesį svarbiausiems dalykams – meilei ir žaidimams!

Marijos Montessori metodika

Maria Montessori yra pirmoji Italijos gydytoja moteris, mokslininkė, pedagogė ir psichologė.

Metodo esmė

Maria Montessori sukūrė savo sistemą kaip alternatyvą tradicinei pedagogikai. Metodas buvo skirtas vaikams nuo 3 metų. Tačiau šiandien vis labiau populiarėja studijos, siūlančios Montessori klasės užsiėmimus 8 mėnesių vaikams kartu su mamomis. Šiandien ne viskas, ką pamatysite tokiose studijose, vyko originaliajame sistemos modelyje. Daugelis pedagogų prideda užsiėmimams įvairių elementų, tik vadindami metodą Montessori sistema.

Autorė sukūrė daugybę specialių medžiagų savo studijoms. Iš pirmo žvilgsnio jie atrodo kaip žaislai, tačiau pati Montessori reikalavo sakyti „medžiagos“, o ne „žaislai“, ir „užsiimti“, o ne „žaisti“.

Montessori medžiagos

Kaip atrodo Montessori 0-3 metų studijos? Panašu, kad užsiėmimai pagal Montessori metodą visai neorganizuoti. Jūs atvedate savo vaiką į vieno ar dviejų kambarių patalpą, suskirstytą į 6 zonas: žaidimų su vandeniu zoną, kūrybinę zoną, sporto zoną, klasę užsiėmimams su grūdais, zoną, skirtą matematinėms sąvokoms (dydžiui, objektų tūriui) tirti, ir juslinio vystymosi zoną (skirtingos liesti medžiagos).

Užsiėmimai trunka nuo vienos valandos iki pusantros. Jie prasideda pasisveikinimu – vaikai susirenka į ratą, daro pirštukų mankštą, groja muzikos instrumentais, šoka. Pasisveikinimas trunka ne ilgiau kaip10–15 minučių. Po to vaikai išsivaikščioja po kambarius ir imasi tos veiklos, kuri jiems yra patraukliausia.

Mokytojas nesiūlo vaikams jokios organizuotos veiklos. Jis tik kartais prieina parodyti, kaip elgtis su tam tikra medžiaga. Manoma, kad suaugusiųjų nesikišimas ugdo vaikų savarankiškumą.Šioje sistemoje nėra vienodų reikalavimų ir mokymo programų. Kiekvienas vaikas dirba savo tempu ir užsiima tik tuo, kas jam įdomu. Likus 15 minučių iki užsiėmimo pabaigos, mokytojas paskambina skambučiu ir vaikai vėl susirenka į ratą – daro mankštą, žiūri pasaką ir tradiciškai užpučia žvakę.

Montessori studija 3-6 metų vaikams

„Montessori“ studijose, skirtose 3–6 metų vaikams, kambariai taip pat yra suskirstyti į zonas įvairioms veikloms. Tokia specialiai organizuota erdvė vadinasi Montessori aplinka.

Montessori aplinka 3-6 metų vaikams

Pagrindinis Montessori sistemos principas „Padėk man padaryti tai pačiam!" Tai reiškia, kad suaugęs žmogus turi suprasti, kas domina mažylį tam tikru momentu sudaryti jam optimaliasraidos sąlygas ir parodyti, ką galima padaryti tokiomis sąlygomis.

Pagrindiniai M. Montessori sistemos punktai 

  • Vaikas pats sau mokytojas. Jis turi visišką pasirinkimo ir veiksmų laisvę.
  • Vaikai moko vaikus. Kadangi grupėse dirba įvairaus amžiaus vaikai, vyresni „tampa“ auklėtojais, mokydamiesi rūpintis kitais, o jaunesnieji seka vyresniaisiais.
  • Užsiėmimai vyksta specialiai tam paruoštoje aplinkoje (kambarys yra padalintas į 5- 6 zonas, kiekvienoje iš jų yra įrengti specialūs vadovėliai – Montessori medžiaga).
  • Vaiką reikia suinteresuoti ir jis pats vystysis.

Ginčytini momentai

  • Sistema orientuota tik į intelekto ir praktinių įgūdžių ugdymą, tačiau harmoningam kūdikio vystymuisi taip pat reikia sporto, estetinio tobulėjimo – muzikos, kūrybiškumo, šokio.• Sistemoje nėra vaidmenų ir judrumo žaidimų, tačiau žaidimas – tai pagrindinė vaiko veikla ir pagrindinė jo vystymosi bazė. Mažylis pažįsta pasaulį žaisdamas.• Kūrybiškumo neigimas, kuris yra vienas iš pagrindinių dešiniojo pusrutulio vystymosi šaltinių. Dešinysis pusrutulis yra atsakingas už humanitarines galimybes. Montessori medžiagos vysto daugiausia kairįjį pusrutulį – logiką, matematinius gebėjimus, informacijos analizę. Kai kuriose studijose yra kūrybinė zona, tačiau tai jau yra mūsų laiko atributas.• Po Montessori demokratinės sistemos vaikams sunku priprasti laikytis drausmės įprastuose darželiuose ir mokyklose.

Kai kurie Montessori pedagogikos ekspertai kritikuoja tokių dabar populiarių Montessori grupių nuo gimimo kūrimą, nes tai prieštarauja vienam iš pagrindinių Marijos Montessori principų, būtent savarankiškumo vystymuisi. Vienaip ar kitaip, buvimas tokiose grupėse kartu su mamomis nėra susijęs su savarankiškumu.

Konstantinas Sumnitelnyi, Montessori centro direktorius, pedagogikos mokslų kandidatas, diplomuotas AMI Montessori pedagogas:

„Iki 3 metų vaikų grupės su mamomis neturi nieko bendra su Montessori sistema. Ji niekada nebuvo turėjusi grupių su tėvais ir dabar jų niekur pasaulyje nėra. Bandymai kurti tokias grupes kartu su mama pirmiausia siejami su pedagogų kvalifikacija. Dažniausiai jie nelabai supranta, ką daryti su tokių mažų vaikų grupe, ir nusiima atsakomybę, pasikvietę mamą į grupę. Tai lygiai tas pats jei chirurgas pasiūlytų vaikų tėvams savarankiškai atlikti paprastą operaciją, kad pašalintų tonziles ir adenoidus, iš anksto paaiškinęs, kokiu įrankiu tai reikia atlikti ir ką reikia pašalinti.

Harmoninga vaiko raida pagal Domano metodiką

Jūs laikote savo ką tik gimusį stebuklą. O gal tik laukiate jo. Bet jūs, mylintys tėvai, esate pasiruošę padėti po savo mažylio kojomis visą pasaulį. Jam atverti daugybę kelių ir galimybių. Padaryti taip,kad jis augtų sveikesnis, protingesnis, sėkmingesnis nei jūs patys.Mes nuoširdžiai džiaugiamės dėl jūsų mažylio – jam labai pasisekė su mama ir tėčiu! Svarbiausia – tikėjimas savo vaiko sėkme ir noras padaryti jį laimingu. Visa kita, pasak ekspertų, technikos dalykas – teisingas metodikos pasirinkimas ankstyvai vaiko raidai.

Gleno Domano metodika

Užėjus į knygyną, gali apsisukti galva nuo gausybės vadovėlių, kaip auklėti genijus, sportininkus, didžiuosius muzikantus. Atidžiai perskaitykite, kas yra leidinio autorius, kuo jis užsiima, pageidautina išsamiai žinoti viską apie jo pirmtakus, pasekėjus ir pasiekimus. Ir jei jums pasisekė surasti Gleno Domano knygą „Harmoninga vaiko raida“, tada būtinai skirkite jai dėmesio, kaip vienai iš vertingiausių metodikų.

Glenas Domanas siūlo tikrai unikalų kompleksinį požiūrį į kūdikio raidą nuo pirmųjų gyvenimo dienų. Jame mažo žmogučio fizinis tobulinimas ir protinių sugebėjimų lavinimas yra neatskiriamasvienas nuo kito. Tai tvirta autoriaus pozicija: intelekto vystymasis yra tiesiogiai susijęs su fiziniu vystymusi.

Metodika universali – ji tinka bet kokio temperamento, fizinių duomenų, sveikatos būklės mažyliams. Jei jūsų vaikas patyrė kokių nors traumų ir ligų, tuo labiau verta pradėti treniruotis pagal Domaną.

Faktas yra tas, kad iš pradžių mokslininkas neurofiziologas Glenas Domanas sukūrė reabilitacijos metodą, skirtą gydyti vaikus, patyrusius smegenų traumas. Sėkmė stimuliuojant sutrikusios raidosvaikų smegenis paskatino Domaną pritaikyti savo pasiekimus sveikų vaikų raidai. Rezultatai buvo įspūdingi. Domanas išvedė formulę, pagal kurią „kuo intensyvesnės pamokos su mažyliu pirmaisiaisgyvenimo metais, tuo labiau vystosi jo intelektas. Ir kuo daugiau kūdikis juda nuo gimimo, tuo greičiau vystosi jo smegenys.“

Domanas savo raštais įrodė, kad gimus mažam žmogeliui, jo potencialas yra didžiulis. Dvejų– trejų metų vaikai gali lengvai išmokti skaityti, skaičiuoti, piešti, bėgioti, plaukti, čiuožti su pačiūžomis,groti muzikos instrumentais, kalbėti keliomis užsienio kalbomis. Ir visa tai vyksta visiškai natūraliai, be papildomos mažylio motyvacijos, nes naujagimio smegenys yra užprogramuotos mokymuisi. Potrejų metų aktyvus smegenų augimas sulėtėja, o septynerių metų pabaigoje jis beveik baigiasi. Ir tai tuomet, kai prasideda tradicinis mokymasis mokykloje!

Raida nuo gimimo

Taigi, kad pirmoji klasė netaptų sunkiu išbandymu vaikui, kad mokymasis jam teiktų džiaugsmą, kad mažylis lengvai ir su malonumu įsisavintų didelį kiekį informacijos, pradėkite nuo pat gimimo! Suteikite savo vaikui „neribotas galimybes gyvenime“ ir jis pats pasirinks, kuo užsiimti toliau. Vystykite savo kūdikio raumenų jėgą, plastiškumą, ištvermę ir klausą, kalbos įgūdžius. Domanas siūlo nuo gimimo pradėti ir mokymo skaityti, matematikos, enciklopedinių žinių. Iš pradžių užsiėmimai kuriami taip, kad mažylis būtų to, kas vyksta, stebėtojas. Jam parodomos kortelės su vadinamaisiais „informacijos bitais“. Skaityme – tai žodis, matematikoje – kiekis, grafiškai išreikštas taškais, įgyjant enciklopedines žinias – kortelė, vaizduojanti gyvūną, augalą, meno kūrinį. Augdamas mažylis tampa aktyvesniu proceso dalyviu ir pats pasako tėvams, kaip patobulinti žinias.

Kaip ugdyti kūdikio intelektą nuo pirmųjų gyvenimo dienų, kokių rezultatų galite tikėtis? Visų pirma, atsiminkite, kad visas mokymas yra pagrįstas įtraukiančiu žaidimu. Vaikui mokymasis yra pats smagiausias laiko praleidimo būdas. Tėvams svarbiausia daryti viską, kad jis mokytųsi su malonumu. Bendraukite su savo kūdikiu tik tada, kai jis ir jūs esate geros nuotaikos, užsiėmimų metu kalbėkite su juo linksmai, entuziastingai, bučiuokite jį, apkabinkite ir susižavėję girkite. Taigi mažyliui patiks mokytis dar daugiau ir siekti sėkmės stulbinančiu greičiu.

Viena Domano pamoka trunka tik keletą minučių, ir ji turėtų būti baigta anksčiau nei kūdikis to panorės. Jis nekantriai laukia kitos dalies žinių. Parodykite korteles labai greitai, dinamika suteikia geresnį suvokimą, pernelyg lėtas informacijos srautas verčia kūdikį nuobodžiauti.

Skaitymas pagal Domaną

Mokymosi procesą sudaro kortelių su dideliu išraiškingu raudonu šriftu demonstravimas mažyliui. Ateityje šriftas gali būti sumažintas, pakeičiamas juodu, tai yra, priartinamas prie tokio, kokį matome knygose. Pirmiausia jūs mokote kūdikį skaityti atskirus žodžius, tada, įvaldę pagrindinį žodyną, – žodžių frazes, sakinius, specialiai pagamintas knygas. Reguliarūs žaidimų užsiėmimai leis jums greitai įtraukti vaiką į skaitymą po 8–12 mėnesių. Kartu su ankstyvojo skaitymo įgūdžiais, mažyliui vystosi mąstymas, fenomenali atmintis, regėjimas, klausa bei kalba.

Matematika pagal Domaną

Pirmiausia supažindinkite vaiką su kiekiais, tuo pačiu parodydami vaikui ne abstraktų skaičių, o taškų kiekį, atitinkantį nurodytą skaičių. Vaikų akims tinka baltos kartoninės kortelės su dideliais raudonais, atsitiktinai išsklaidytais taškais. Palaipsniui įsisavinkite skaičiavimą iki šimto, rodydami sumaišytas korteles. Taip, taip kūdikis gali pamatyti 100 taškų ant kortelės vienu metu, kol jūs tyliaipatikrinsite užrašą, esantį kitoje pusėje! Kiti užsiėmimų etapai: pavyzdžių, užduočių sprendimas ir po to pažintis su skaičiais, kuri baigsis labai greitai. Vos per keletą mėnesių reguliarių matematikos mokymų jūs gausite nuostabių rezultatų. O kartu su matematikos žiniomis vaikas ugdo intelektą, fenomenalią atmintį, žodinius skaičiavimo įgūdžius, dėmesį, erdvinį suvokimą, regėjimą.

Enciklopedinės žinios

Išplėsti vaiko akiratį galima demonstruojant korteles, kuriose yra paveiksliukas piešinio ar nuotraukos pavidalu. Kortelėje yra vienas mažyliui nežinomas daiktas bei užrašytas jo pavadinimas. Domanas išskiria 10 skyrių: biologija, geografija, istorija, matematika, menas, žmogaus anatomija, muzika, kalba, literatūra, bendrosios žinios. Visa intelektualinė programa yra padalinta į lygius. Kuo jis aukštesnis, tuo sudėtingesnius faktus apie tam tikrą daiktą gauna jūsų kūdikis. Enciklopedinių žinių tobulinimo programoje nėra terminų, sėkmės kriterijų, apribojimų. Jos tikslas – sužadinti vaikui meilę siekti žinių, o taip pat suprasti, kad žaidžiant mažylį galima išmokyti visko pasaulyje!

Kokia tvarka įvesti intelekto raidos programą? Pradėkite skaityti, nes gebėjimas skaityti yra viena iš aukštesnių žmogaus smegenų funkcijų. Iš visų planetos gyventojų skaityti gali tik žmonės. Be to,skaitymas yra vienas iš būtiniausių įgūdžių, kuriuo grindžiamas visas kitas išsilavinimas. Pamažu į kūdikio dienotvarkę galima įtraukti enciklopedinių žinių, o vėliau ir matematikos mokymąsi. Ir, žinoma, nuo pat kūdikio gimimo nepamirškite apie jo fizinį lavinimą, kuris padeda aktyviai formuotis smegenims.

Kaip matote, didelis Domano mokymosi pranašumas yra tas, kad vaikas nuo pirmųjų dienų, be žinių, gauna tokį jam reikalingą motinos dėmesį. Metodika numato skirti tėvams laiko, pastangų irtikros meilės mažyliui. Tai visai nereiškia, kad mamos ir tėčiai, kurie praktikuoja vaikų raidą pagal Domaną, daugiau nieko nebespėja. Atvirkščiai, mamos, pradėjusios tuo užsiimti, sako, kad jos tapolabiau organizuotos ir turi net daugiau laiko nei iki gimstant kūdikiui.

Žinoma, reikės šiek tiek laiko norint organizuoti užsiėmimus. Tačiau ir čia yra išeitis labai užimtiems tėvams. Jau paruoštų Domano kortelių galite rasti internete. 

Taip pat reikėtų atsiminti, kad nors Glenas Domanas pateikia išsamią pamokų schemą, nėra draudžiama ją adaptuoti sau ir savo vaikui. Taip pat naudoti tradicinius kūdikio ugdymo metodus pasitelkiant pasakas, eilėraščius, skaičiuotes, pirštų žaidimus. Sukurkite savo mažyliui individualią metodiką. Norėdami tai padaryti, įsiklausykite į savo kūdikio poreikius ir savo intuiciją – ir jūs tikrai suprasite,ko reikia jūsų sūnui ar dukrai. Tobulinkite ne tik metodiką ir vaiką, bet ir save. Ieškokite būdų, kaip įgyvendinti savo galimybes. O kas ieško, visada randa!